محاسبه مالیات صاحبان مشاغل خودرویی

فارس/ رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، با اشاره به اینکه صاحبان مشاغل خودرویی تکلیفی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی ندارند، گفت: مالیات عملکرد سال 98 این مودیان به روال سال های گذشته، به صورت مقطوع تعیین می‌شود.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، امید علی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور دستورالعملی اعلام کرد: بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات عملکرد سال 98 صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باری، ماشین آلات راهسازی و صنعتی، با رعایت گروه بندی استان ها به صورت مقطوع تعیین می‌شود.
مطابق این دستورالعمل، استان های کشور با توجه به امکانات و شاخص های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به پنج گروه تقسیم شده اند که براساس آن، گروه نخست شامل شهر تهران; گروم دوم شامل استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران و استان تهران به جز شهر تهران; گروه سوم شامل استان های آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان; گروه چهارم شامل استان های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی و اردبیل; و گروه پنجم شامل استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد می باشد.
مطابق جدول ارایه شده در این دستورالعمل، مالیات عملکرد صاحبان وسایط نقلیه عمومی تا ظرفیت 7 تن، بر اساس تقسیم بندی فوق و با اعمال ضرایب 75 درصد تا 100 درصد میزان مالیات سال گذشته تعیین شده است.
همچنین در مورد مالکان تاکسی و وانت بار که مالک بیش از یک خودرو از انواع مذکور باشند، مالیات خودروهای بعدی نیز به صورت مقطوع تعیین شده است.

برای سایر صاحبان مشاغل خودرویی که دارای بیش از یک خودرو باشند، مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع با 25 درصد (بیست و پنج درصد) افزایش نسبت به جدول مربوط، محاسبه و وصول خواهدشد.
همچنین در صورتی که خودروی اول مودی تاکسی یا وانت بوده و خودروهای بعدی از سایر خودروها یا ادوات موضوع جداول این دستورالعمل باشد، مالیات خودروهای بعدی با در نظر گرفتن رقم مربوط به مالیات خودرو یا وسیله مذکور، با 25 درصد(بیست و پنج درصد) افزایش به صورت مقطوع خواهد بود.
مطابق این دستورالعمل، مودیانی که در سال 1398 به صورت کامل فعالیت نداشته اند، مالیات آنها بر اساس مدت کار کرد، محاسبه می شود.
مطابق این دستورالعمل، در راستای تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل خودرویی، تکلیفی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک موضوع آیین نامه ماده 95 قانون مذکور نخواهند داشت.
صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل مکلفند مالیات مقرر عملکرد سال 1398 را حداکثر تا پایان خردادماه 1399 پرداخت کنند. در صورت عدم پرداخت مالیات در مهلت یادشده، مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیه های بعدی آن هستند.
مالیات صاحبان انواع وانت بار پلاک سفید، وانت بارهای کرایه آژانس ها، سواری های پلاک سفید کرایه آژانس ها یا موسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا شرکت های تاکسی اینترنتی و وانت بار اینترنتی، مطابق جدول اعلام شده، محاسبه و وصول می شود.
همچنین، براساس این دستورالعمل، مالیات عملکرد سال 1399 صاحبان خودروهایی که در سال مذکور به صورت قطعی واگذار می شوند، به صورت علی الحساب، بر مبنای مدت فعالیت با 20 درصد افزایش از جداول موضوع این دستورالعمل و رعایت سایر بندهای این دستورالعمل و نیز مالیات صاحبان خودروهای مدل 1399 به نسبت مدت فعالیت در سال مذکور معادل 20 درصد بیشتر از مالیات خودروهای مدل 1398 تعیین می‌شود.
در مورد سایر وسایط نقلیه عمومی که قید نشده است، صاحبان آنها می بایست با رعایت گروه بندی صاحبان مشاغل موضوع ماده (2) آئین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم، نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی متناسب با گروه بندی خود و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر قانونی اقدام کنند.
نظر به اینکه مالیات صاحبان مشاغل خودرویی موضوع این دستورالعمل به صورت مقطوع تعیین می‎گردد، لذا اعمال مقررات مواد 137، 165، 172 و سایر موارد مشابه در خصوص اینگونه مودیان موضوعیت نداشته و چنانچه صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل درخواست اعمال مقررات مواد مذکور را داشته باشند، مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم بوده و ادارات امور مالیاتی نیز موظفند مالیات متعلق به مودیان مزبور را از طریق حسابرسی و با رعایت مقررات تعیین نمایند.