پلمپ و تحریر دفاتر قانونی

باسلام خدمت  دوستان عزیز
همه ی زبان های جهان قابل انتقال هستند،حسابداری نیز دارای زبان مخصوص خود است  طوری که حسابداری را زبان تجارت می دانند و این زبان مانند همه زبان ها قابل ثبت می باشد.امروزه تقریبا  همه ی حسابداران با نرم افزارهای مختص حسابداری، امور حسابداری خود را جلو می برند.و با بهره گیری از این نرم افزارها اسناد خود را به دفاتر قانونی (روزنامه و کل) انتقال میدهند.

 

برای مشاهده آیین نامه تحریر دفتر و اصلاحیه ی آن کلیک کنید

 

روش ثبت و نوشتن دفاتر روزنامه و کل

 

برای یادگیری روش ثبت و نوشتن دفتر روزنامه ابتدا باید بتوانیم رویداد های مالی را به خوبی تجزیه و تحلیل کنیم و حسابهای بدهکار و بستانکار را از هم به خوبی تشخیص دهیم و بتوانیم آنها را شناسایی کنیم.

قبل از بیان روش ثبت و نوشتن دفاتر روزنامه کل لازم می بینیم اشاره کوچکی به اختلاف دفتر داری و حسابداری داشته باشیم.
اگرچه دفتر داری لازمه حسابداری است اما دفتر دار تنها کار تحریر دفاتر و تهیه صورت حسابها را به عهده دارد و لیکن در حسابداری موضوعاتی نظیر شناسایی و تجزیه و تحلیل معاملات مد نظر می باشد و یک حسابدار باید بتواند وقایع پیچیده اقتصادی را تجزیه و تحلیل نماید پس باید نتیجه بگیریم که هر کس که در بخش حسابداری کار کند و به نوعی فقط در نوشتن دفاتر بدون داشتن قدرت تجزیه و تحلیلهای مالی کاری انجام دهد حسابدار نخواهد بود.

فردی که دفاتر(روزنامه وکل) را می نویسد باید مفهوم بدهکار و بستانکار را بداند. همچنین در زمان تحریر دفاتر تمامی اعداد و حروف بایستی به فارسی باشد..سعی کنید از روان نویس یا خودنویس استفاده ننمائید چون ممکن است جوهر به صفحات دیگر پس دهد با مواد یا ابزاری که به راحتی پاک می شوند نباید دفاتر  نوشته شود. اگر دفاتر قانونی  شماره گذاری اشتباه از سوی سازمان شده باشد این امر سبب رد دفاتر نیست چون این خطا مربوط به زمان تهیه دفاتر از سوی سازمان بوده است. 
زمان  نوشتن شرح ثبت های روزنامه سرفصل بدهکار و بستانکار با فاصله نوشته شود.هنگام تحریر دفاتر با اعداد و ارقام سرو کار دارید دقت کنید که اعداد به صورت واضح و مشخص درج شود به خصوص در نوشتن عدد ۵ و ۰ دقت نمائید چون ممکن است عدد ۵ ،عدد ۰ خوانده شود.تحریر دفاتر را وقتی که خسته نیستید انجام دهید  ممکن است بخاطر خستگی متوجه این نشوید که چند صفحه به هم چسبیده و شما صفحه ای را جا بگذارید.مبالغ را در نقل به صفحه بعد و نقل از صفحه قبل وارد نمائید.

 

روش ثبت در دفاتر روزنامه

برای یادگیری روش ثبت و نوشتن دفتر روزنامه ابتدا باید بتوانیم رویداد های مالی را به خوبی تجزیه و تحلیل کنیم و حسابهای بدهکار و بستانکار را از هم به خوبی تشخیص دهیم و بتوانیم اآنها را شناسایی کنیم.

بنابراین به شکل اصولی یک دفتر روزنامه دارای مشخصات زیر می باشد:
1- ستون تاریخ
2- ستون شرح که در آن پس از اینکه رویداد مالی تجزیه و تحلیل شد حسابهای بدهکار و بستانکار را شناسایی می کنیم.
3- پس از ستون شرح دو ستون دیگر یکی ستون بدهکار که مبلغ حساب بدهکار شده در آن ثبت می شود و ستون بستانکار که مبلغ حساب بستانکار را در آن ثبت می کنیم وجود دارد.
4- قبل از ستون مبلغ بدهکار یک ستون باریک به نام عطف وجود دارد. در ستون عطف دفتر روذنامه جلوی هر حساب شماره صفحه آن حساب در دفتر کل نوشته می شود و این به جهت سهولت کار در پیگیری ثبت اقلام دفتر روزنامه در دفتر کل می باشد.

روش ثبت در دفاتر کل

دقت کنید اگر بخواهیم به صورت ساده دفتر کل را شرح دهیم باید بگوییم دفتر کل دفتری است که هر صفحه آن به یک حساب اختصاص می دهیم و رویدادهای اتفاق افتاده در ارتباط با آن حساب را در آن ثبت می کنیم یعنی مشخص می کنیم حساب مربوطه در چه تاریخی بدهکار شده و در چه تاریخی بستانکار گردیده و مانده نهایی آن چه مبلغی است بنابراین اصولا یک دفتر کل دارای یک ستون تاریخ و یک ستون شرح و بعد از آن ستون مربوط به مبلغ بدهکار حساب و ستون بعد ستون بستانکار حساب می باشد و در نهایت یک ستون که مانده حساب را نشان می دهد خواهد داد( لازم به توضیح است پس از ستون شرح یک ستون کوچک به نام عطف وجود دارد که در آن شماره صفحه دفتر روزنامه که رویداد مالی اتفاق افتاده ثبت شده است نوشته خواهد شد ).

 

پلمپ دفاتر قانونی

 

شرکت ها و اشخاص با ارسال درخواست اینترنتی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  می توانند جهت  گرفتن دفاتر قانونی خود اقدام کنند و اداره پست این دفاتر را  کوتاه ترین  زمان به آدرس قانونی که در روزنامه رسمی ثبت شده ارسال می نماید اگر این بازه زمانی بیشتر طول بکشد  ممکن است مشکلی پیش آمده باشد و باید پیگیری دفاتر صورت گیرد . بعضی از مودیان موضوع تحریر دفاتر قانونی خود را نادیده می گیرند در صورتی که تحریر دفاتر و نگهداری از دفاتر امری مهم است.در زمان رسیدگی،دفاتر جزء مدارک اساسی است که ممیز مالیاتی یا حسابرس بیمه یا حسابرسان خواستار رویت آن می باشند.
زمانی که درخواست پلمپ دفاتر درسایت  سازمان اداره ثبت شرکتها ثبت شد به اداره پست رفته و هزینه های پستی را پرداخت می نمائیم و بعداز طریق اداره پست دفاتربه آدرس قانونی ثبت شده ارسال می شود.برخی از مودیان  هنگام دریافت دفاتر،آن ها را چک نمی نمایند و این و باعث مشکلات بسیاری خواهد شد..
پس باید دفاتر پلمپ شده را چک شود  و شماره پلمپی که در صفحه اول دفاتر وجود دارد را با شماره بارکدی که روی پلمپ حک شده تطبیق دهید که باید یکی باشد نام شرکت و شماره ثبت شرکت را چک  کنید. همچنین صفحه اول دفاتر پلمپ شده باید دارای مهر و امضا  باشد و تاریخی که در این برچسب درج شده برای قبل از سال مالی باشد،چون شما قبل از سال مالی مورد نظر اقدام به دریافت دفاتر نموده اید.

 

سامانه پلمپ دفاتر قانونی 

برای مشاهده علل رد دفاتر قانونی کلیک کنید

 

از اینکه ما را دنبال می کنید متشکریم