دیگر دوره حساب سازی سر آمده، حسابدار باشیم

به نام خدا و سلام به شما دوستان عزیز داریا بهروش

حساب سازی یا گمراه کردن کارشناس امور مالیاتی و محاسبه مالیات هر دو یک معنی می دهد. ولی صرفاً کلمه حساب سازی به این معنی نیست . یک حسابدار حرفه ای با چیدمان استاندارد و مدون حسابها در سیستم حسابداری برای بروزرسانی آنها نوعی عملیات حساب سازی را به خوبی انجام داده است ولی من  اینجا با طرف دیگر معنی این کلمه یعنی گمراه نمودن استفاده کنندگان از اطلاعات مالی .

یکی از روشهای فرار مالیاتی حساب سازی یا بازی با حسابها است که در طول سالها برخی از حسابداران با استفاده از این روشهای سعی در پایین نشان دادن سود خود نموده و بعضا با توجه به شرایط موجود و نبود یک سازمان مالیاتی یک پارچه و سازمان یافته در این زمینه موفق نیز بوده اند. و در بیشتر موارد ما با شرکتهایی مواجه بودیم که سیستم دو دفتری داشته و همه اطلاعات حسابداری خود را در دفاتر اصلی ثبت نمیکردند.

قطعاً پیاده سازی اصلاحیه قانون مالیاتها که از ابتدای سال ۱۳۹۵ آغاز شد فقط مربوط به همین سال نمی شود بلکه باید مراقبت ها از سنوات قبل به خوبی انجام شود تا اگر اختلالی در فرآیند محاسبات قبلی وجود دارد به خوبی برطرف شود. از طرف دیگر حوزه مالیاتی هم برای این کار از حسابرسان مالیاتی استفاده می کند. 

اما در سالهای اخیر با توجه به طرح مالیاتی ارزش افزوده وماده ۱۶۹ مکرر استفاده از بسیاری از این روشها ناکارآمد بوده وباعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای این شرکتها و یا حتی باعث رد دفاتر و به وجود آوردن مشکلات عدیده ای برای آنها گردیده . زیرا هرگونه اختلاف و ناهماهنگی بین اطلاعات ثبت شده در دفاتر و اطلاعات ارائه شده به عنوان معاملات فصلی و ارزش افزوده باعث رد دفاتر شده که هیچگونه دفاعیه ای نیز نمی توان برای تنظیم کرد.

 

اصلی ترین ترفندهایی که متاسفانه هنوز هم در مشاوره مالیاتی برخی از شرکتها و پیاده سازی آن بکار گرفته میشود شامل موارد زیر می باشد :

1- ثبت هزینه های مستقیم خرید یا واردات کالا در حساب هزینه های جاری : متاسفانه دستکاری در آنالیز بهای تمام شده کالای فروش رفته جهت کاهش سود از راهکارهای خطر سازاست که در مشاوره مالیاتی برخی از کارشناسان پیشنهاد می شود.

2- متورم کردن مبلغ مندرج در فاکتور های خرید و هزینه ها از طریق تبانی با مشتری : اجرای کامل کنترل های داخلی می تواند بخوبی از این نوع تبانی کارمندان با فروشندگان جلوگیری نماید.

3- منظور نمودن هزینه های واهی و شخصی به حساب هزینه های موسسه : که هنوز در حسابها دیده می شود

4- ارائه صورتحسابهای خرید و هزینه ها بیش از یک بار به حسابرسان

5- خارج کردن کالای سالم از حسابها به عنوان ضایعات و عدم ثبت فروش انها در دفاتر

6- عدم ثبت برخی از هزینه ها به منظور کتمان برخی از درامدها

7- ارائه قیمت تمام شده کالای ساخته شده بیشتر از قیمت واقعی از طریق افزایش غیر وافعی قیمت مواد یا موادی که خریداری نشده-دستمزد و سربار تولید

8- جایگزین کردن مواد اولیه ارزان قیمت به جای مواد گران قیمت

9- کم فروشی کالا از طریق چاپ وزن بیشتر کالا روی قوطی یا جعبه یا بسته بندی

10- دست کاری در وسایل اندازه گیری کالا(کم فروشی)و سوءاستفاده از صندوقهای فروش نقدی و عدم ثبت فروش واقعی در دفاتر

11- منظور نمودن مطالبات لا وصول واهی و یا عدم ثبت وصول مطالبات خذف شده

12- بستانکار نمودن حساب مشتریان بابت برگشت واهی کالا و منظور نمودن تخفیفات نقدیساختگی به حساب مشتریان

13- خارج نمودن داراییهای مستهلک شده از حسابها به منظور کتمان درامد و فروش انها در زمان واگذاری یا انحلال

14- تسعیر غیر واقعی نرخ ارز به منظور کتمان سود و نشان دادن زیان

15- انعفاد قراردادهای صوری و فاکتورهای ساختگی خرید مواد و کالا واسناد هزینه

16- عدم ثبت فروش و درامد در دفاتر و یا کمتر ثبت کردن انها از طریق به وجوداوردن خریداران ساختگی و کد (شماره اقتصادی)جعلی و یا کد دیگران مخصوصا موسساتی که فروش کالای انها از طریق شعبه،نمایندگی ،کارگزار و توزیع کننده به عمل می اید

16- حساب سازی و حساب به حساب کردن،ثبت فروش یا درامد در حسابهای بستانکاران،جاری شرکاء و غیره

17- ثبت خرید کالا و دارایی در حساب هزینه بر خلاف موازین مربوط

18- اضافه منظور نمودن قیمت خرید کالا و دارایی از طریق به وجود اوردن فروشندگان و فاکتور های ساختگی و یا ثبت خرید کالا و هزینه هایی که واقعیت ندارند 

19- کمتر تحویل گرفتن مقدار یا تعداد کالاهای خریداری داخل یا وارداتی و ثبت تمامی مبلغ خرید در دفاتر

 

امیداست با آگاهی از این نکات دیگر سیستم خود را از هر نوع ضرر و زیانی در حوزه مالیاتی مصون نگه دارید. پایدار باشید .