مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

 

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی به چه کسانی تعلق می گیرد


مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی

 سلام به شما دوستان خوبم

یک برداشت اشتباه که بیشتر از سوی حسابداران و تا حدودی از سوی مدیران در مورد مفاصاحساب بیمه رخ می دهد این است که این برگه صرفاً متعلق به پیمانکاران می باشد و ثبت و اجرای آن مربوط به حسابدارای پیمانکاری می شود . در صورتی که کاملاً اشتباه است در اینجا با این برداشت به نوعی دو مدل حسابداری خدماتی با حسابداری پیمانکاری ادغام شده است . اجازه بدهید برای روشن شدن موضوع یک مثال بزنم .

فرض کنید شما قصد دارید پخش بروشورهای تبلیغاتی خود را به یک شرکت خدماتی سفارش دهید. موضوع توافق پخش تراکتهای شما به مدت ۳ ماه در بازار جهت خدمات حسابداری است . پخش کننده تراکت در اینجا پیمانکار نیست! بلکه مجری خواسته شماست و شما هم کارفرما هستید.

حالا باید به چند نکته ظریف بیشتر دقت کنید :

کار شرکت پخش کننده خدماتی است نه پیمانکاری
هم شما و هم مجری در سامانه الکترونیکی خرید و فروش باید قرارداد را گزارش کنید.
از هر پرداخت به مجری توسط شما مبلغ ۵% سپرده بیمه کسر می شود.
مجری باید بابت همین قرارداد ۳ ماهه کد کارگاه از شعبه تامین اجتماعی اخذ کند.
مجری اگر یک نفر هم باشد موظف به اخذ مفاصاحساب از شعبه بیمه تامین اجتماعی می باشد.
اگر این قرارداد تا پایان سال ۹۴ ادامه داشته باشد از هر پرداخت ۳% مالیات توسط کارفرما کسر و فیش آن تقدیم مجری می شود از ۹۵ به بعد خیر…

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست؟و بر عهده چه کسی است 

 

فکر میکنم تا الان متوجه شده باشید که چگونه است؟ همیشه بعد از ارائه خدمات پیمانکاری و یا غیر پیمانکاری مجری قرارداد موظف است از شعبه بیمه ای که درآنجا بابت قرارداد کد کارگاه گرفته است برگه تسویه حساب اخذ نماید. زمان این اقدام بعد از اتمام کامل کار است یعنی وقتی که کارش را انجام داده است . درصد بدهی بیمه در قراردادها متفاوت است . اگر عمرانی و ساخت و ساز نباشد ۱۶٫۶۷ % است که فرضاً اگر قرارداد مجری با کارفرما ۱۰۰ میلیون است ۱۶،۶۷۰،۰۰۰ آن بدهی به بیمه است که باید توسط مجری و یا پیمانکار پرداخت گردد. مجری پایان هر ماه لیست بیمه ۳۰ درصد ارائه می کند که مثلا بعد از طول مدت قرارداد اگر مجموع لیست های حقوق ۱۰،۲۰۰،۰۰۰گردد مجری باید (۱۶،۶۷۰،۰۰۰-۱۰،۲۰۰،۰۰۰) = ۶،۴۷۰،۰۰۰ دیگر به بیمه پرداخت کند تا برگه مفاصا حساب را بگیرد.

اتفاق دیگری که در اینجا می افتد این است که وقتی حالا مجری برگه را می گیرد باید به کارفرما ارائه کند چون کارفرما طبق ماده ۳۸ تامین اجتماعی از هر صورت وضعیت ۵% را سپرده نزد خود نگه داشته است . 

در قراردادهای پیمانکاری که پیمانکار جهت انجام کار از کارگر استفاده می نماید ۲ نوع ارتباط شکل می گیرد :

الف . رابطه بین کارفرما و پیمانکار است که به دلیل عدم وجود رابطه تبعیت بین پیمانکار و کارفرما موضوع مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نبوده و کارفرما تکلیفی به بیمه نمودن پیمانکار ندارد.

ب. رابطه بین پیمانکار و کارگران شاغل در کارگاه است که به واسطه وجود رابطه تبعیت یا کارگری یا کارفرمایی، پیمانکار به عنوان کارفرما مکلف به بیمه نمودن کارکنان شاغل و پرداخت حق بیمه آنها به سازمان می باشد.

 

 

 

 

 

بر این اساس ماده ۳۸ ق.ت.ا کارفرما را مکلف نموده تا در قراردادی که با پیمانکار منعقد می کند وی را ملزم نماید تا نسبت به اخذ بیمه نمودن کارکنان شاغل در کارگاه و پرداخت حق بیمه آنها اقدام نماید و جهت تضمین انجام این تعهد کارفرما را مکلف نموده ۵ درصد از مبلغ بهای کل پیمان را تا ارائه مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی  نزد خود نگه داشته و از پرداخت آن به پیمانکار خودداری نماید.ممکن است در قراردادی که  به مقاطعه یا پیمانکاری واگذار می شود پیمانکار انجام موضوع پیمان را به پیمانکار فرعی دیگر واگذار نماید که در این صورت اجرای ماده ۳۸ در ۲ فرض قابل تصور می باشد :

اول : پیمانکار فرعی در انجام موضوع پیمان از کارگر استفاده می کند که در این صورت موضوع مشمول قانون کار بوده و تکلیف بیمه نمودن کارگران و پرداخت حق بیمه آنها وجود دارد. البته قانونگذار انجام این تکلیف ( بیمه نمودن و پرداخت حق بیمه ) را بر عهده پیمانکار اصلی قرار داده است که با توجه به اینکه پیمانکار فرعی به عنوان کارفرمای کارگران شاغل در کارگاه محسو ب می شود و تکلیف مزبور می بایست بر عهده ایشان باشد، موضوع جای تامل دارد.

دوم: پیمانکار فرعی موضع پیمان را راساً و بدون دخالت کارگر انجام می دهد که در این صورت بواسطه عدم وجود رابطه تبعیت بین پیمانکار اصلی و فرعی اجرای ماده ۳۸ منتفی می باشد .

قراردادهای پیمانکاری به دو دسته تقسیم می شوند :

الف : قراردادهای مشمول طرح های عمرانی

 ب : قراردادهای پیمانکاری عادی یا غیر مشمول طرح های عمرانی .

 

قراردادهای پیمانکاری در صورتی مشمول طرح های عمرانی نیست که

اولا:  قرارداد بر اساس فهرست بها پایه سازمان مدیریت و برنامه ریزی ( قراردادهای پیمانکاری ) یا ضوابط تیم سازمان مذکور ( قراردادهای مشاوره ای ) منعقد شده باشد.

ثانیا : تمام یا قسمتی از بودجه عملیات از محل اعتبارات عمرانی دولت ( اعتبارات ملی منطقه ای واستانی ) تامین شده باشد.

 

قراردادهای مشمول طرح های عمرانی نیز به دو دسته تقسیم می شوند :

قراردادهای مشمول طرح های پیمانکاری اجرایی

قراردادهای مشمول طرح های پیمانکاری  مشاوره ای

 

که در هر یک میزان حق بیمه متفاوت است .

برای مشاهده نحوه محاسبه حق بیمه پیمانکاری کلیک کنید

 

تمامی پیمانکاران اعم از حقیقی و حقوقی پس از انعقاد قرارداد باید اقدامات زیر را انجام دهند :

ارائه یک نسخه از قرارداد منعقد شده به شعبه تامین اجتماعی محل پروژه

تشکیل پرونده و گرفتن کد کارگاهی

ارائه ماهانه لیست وحق بیمه کارکنان به شعبه و پرداخت حق بیمه

نکته مهم این که در مورد قراردادهای مشمول طرح های عمرانی مانند راهسازی ، که حق بیمه بوسیله واگذارنده کار از محل اعتبار پروژه و صورت و ضعیت تامین و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود .پیمانکار فقط باید لیست کارکنان را بصورت ماهانه تسلیم شعبه کند .

در صورتی که پیمانکار قسمتی از اجرای کار را به پیمانکاران فرعی واگذار نماید ، باید یک نسخه از قرارداد پیمانکاران فرعی را در اختیار شعبه مربوطه قراردهد و ملزم به ارسال لیست و حق بیمه کارکنان به شعبه تامین اجتماعی است .
حق بیمه قراردادهای موضوع ماده ۳۸قانون تامین اجتماعی ، شامل میزان ناخالص کارکرد ، تاریخ شروع و خاتمه ، عمرانی یا غیر عمرانی بودن طرح به ترتیب زیر محاسبه می شود 

حق بیمه قرارداد پیمانکاری مشمول طرح های عمرانی ۶٫۶ درصد ناخالص کارکرد قرارداد محاسبه می شود .

حق بیمه فاقد شرایط طرح های عمرانی در صورتی که دستمزدی باشد ۱۵ درصد ناخالص کارکرد است و در صورتی تهیه مصالح بر عهده پیمانکار باشد ۷ درصد ناخالص کارکرد به اضافه بیمه بیکاری متعلقه که یک نهم حق بیمه است محاسبه می شود .

صدورمفاصاحساب هر یک از قرارداهای پیمانکار منوط به پرداخت حق بیمه ها به همین ترتیب است.

در حال حاضر در کشور عزیز ما بیشتر مراودات تجاری در قالب قراردادهای خدماتی و پیمانکاری انجام می شود و بی ارتباط با بازار کار حسابداری در حوزه خدماتی و پیمانکاری نیست.