وظایف و تکالیف مودیان مالیاتی

وظایف و تکالیف قانونی مودیان مالیاتی

 

دولت ها جهت رشد و شکوفایی و همچنین ارائه خدمات عمومی و اجتماعی نیاز به منبعی جهت تامین برخی از این هزینه ها دارند که جهت دستیابی به این موضوع دولت هر يك از افراد جامعه را با توجه به توانشان ملزم به پرداخت قسمتی از درآمد و دارایی خود نموده است. که از این سهم با نام مالیات یاد می شود.

در تمامی کشورهای پیشرفته این مشارکت عمومی باعث رشد و تعالی جوامع بوده است.
در راستای این امر،کلیه شرکت ها و اشخاص حقوقی مکلفند پس از تاسیس شرکت با مراجعه به اداره امور مالیاتی اقدامات لازم ذیل باید انجام دهند .

 

ثبت نام مالیاتی

از جمله اقداماتی که پس از ثبت شرکت می بایست انجام دهیم، تشکیل پرونده در اداره امور مالیاتی و پیش ثبت نام و سپس ثبت نام در سامانه مالیاتی و دریافت کد اقتصادی است.

سامانه ثبت نام مالیاتی

 

پرداخت مالیات موضوع ماده 48 ق م م

پس از تشکیل پرونده شرکت ها موظف به پرداخت مالیات  دو در هزار حق تمبر موضوع ماده 48 ق م م خود  میباشند.همچنین شرکت هایی که سرمایه خود را افزایش می دهند می بایست در هنگام ثبت صورتجلسه افزایش سرمایه اقدام به ابطال تمبر جهت پرداخت مالیات دو در هزار شرکت نمایند. در غیر این صورت از تسهیلات،مزایا و معافیت های قانونی که برای آن ها در نظر گرفته شده محروم خواهند شد و ضمناَ مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد.

 

پلمپ دفاتر قانونی

 

کلیه اشخاص حقوقی می بایست بلافاصله پس از تاسیس نسبت به پلمپ دفاتر قانونی در اداره ثبت شرکت ها مبادرت نمایند . آغاز و پایان سال مالی کلیه اشخاص حقوقی در اساسنامه معین شده است و اغلب اوقات برآغاز و پایان سال شمسی منطبق است اما گاهی ممکن است آغاز سال مالی با آغاز سال شمسی متفاوت باشد. باری به هر جهت تاریخ پلمپ دفاتر قانونی باید برای اولین بار پس از تاسیس شرکت و در سالهای بعد قبل از شروع سال مالی باشد. و تاخیر در پلمپ ( و ثبت رویدادهای مالی با تاخیر) موجب رد دفاتر توسط ممیز میشود.

نکته: مهلت پلمپ دفاتر در اولین سال تاسیس شرکت  تا یک ماه پس از تاریخ تاسیس میباشد.

 

سامانه پلمپ دفاتر

 

ارائه لیست حقوق

ماده ۸۲ ق م م : درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی ) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیر نقد تحصیل می کند مشمول مالیات بردرآمد حقوق است

 ماده 84 ق م م : میزان معافیت مالیات بردرآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هرساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شود.

ماده 85 ق م م : نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر مبلغ مذکور در ماده 84 ق م م این قانون و تا پنج برابر آن مشمول مالیات سالانه ده‌درصد(۱۰%) و نسبت به مازاد آن بیست‌درصد(۲۰%) است .

شرکت ها موظفند لیست حقوق بگیران را با مشخص نمودن میزان حقوق دریافتی آنها به اداره امور مالیاتی محل شرکت تسلیم کرده و مالیاتی که طبق ماده 85 ق م م به آن تعلق گرفته است را پرداخت نمایند.

سامانه ارسال لیست حقوق و دستمزد

 

صدور صورتحساب فروش 

اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغلی که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلف‌اند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.
عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب‌مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو درصد مبلغ مورد معامله می‌شود. همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش‌هایی که تعیین می‌شود مشمول جریمه‌ای معادل یک‌درصد معاملاتی که فهرست آن‌ها ارائه نشده است، می‌باشد.

درصورتی‌که طرف معاملات اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این ماده، اشخاص حقیقی مصرف‌کننده نهایی کالا یا خدمات و نیز اشخاص حقیقی مشمول موضوع ماده 81 ق م م باشند درج شماره اقتصادی اشخاص مذکور الزامی نیست.(ماده 169 تبصره 1)

 

استفاده از سامانه صندوق فروش

مؤدیان مالیاتی موضوع ماده 169 ق م م موظف‌اند از سامانه صندوق فروش «صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش» و تجهیزات مشابه استفاده کنند. معادل هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی تجهیزات فوق اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از مالیات قطعی‌شده مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده و یا سالهای بعد آن قابل کسر است.

سازمان امور مالیاتی موظف است به تدریج و بر اساس اولویت، اشخاص مشمول حکم این تبصره را تعیین کند و تا شهریور ماه هرسال از طریق درج در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و روزنامه رسمی کشور اعلام و از ابتدای فروردین ماه سال بعد از آن اعمال نماید. معادل ده درصد(10%) از مالیات ابرازی عملکرد مؤدیانی که توسط سازمان امور مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و تجهیزات مشابه شده‌اند مشروط به رعایت آیین‌نامه اجرائی مربوط، برای مدت دو سال اول بخشوده می‌شود. عدم اجرای حکم این تبصره موجب تعلق جریمه‌ای به‌میزان دو درصد(2%) فروش می‌باشد. ( تبصره 2 ماده 169)

 

ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و ارائه اظهارنامه ارزش افزوده

اشخاص حقوقی مکلف اند علاوه بر تکالیف و وظایفی که قبلا بدانها اشاره شد، در نظام مالیات بر ارزش افزوده نیز ثبت نام نموده و به سایر وظایفی که در قانون مذکور برای آنان پیش بینی شده است پایبند باشند.

 

 

ارائه اظهارنامه ی مالیاتی موضوع ماده 110 ق م م

طبق مفاد ماده 110 ق م م : "اشخاص حقوقی مکلف اند اظهارنامه،ترازنامه،حساب سود و زیان متکی به دفاتر اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از پایان سال مالی همراه با فهرست هویت شرکاء و سهامداران و حسب مورد ، میزان سهم الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آن ها را به اداره مالیاتی که فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است ارائه و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.پس از ارائه اولین فهرست مزبور ارایه فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود.


 


" تیم تخصصی داریا بهروش افتخار دارد با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب و با بیش از یک دهه تجربه  موفق، آمادگی خود را جهت ارائه ی کلیه خدمات مالیاتی نظیر تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی،دفاع مالیاتی وپلمپ دفاتر قانونی اعلام نماید".