چگونگی صدور برگ تشخیص علی الراس از طریق قبوض برق،گاز یا آب

صدور برگ تشخیص مالیات

تشخیص مالیات و محاسبات آن از طرف کارشناس ارشد امور مالیاتی دارای طیف گسترده ای است. یعنی در کنار تمامی استعلامات کارشناس محترم به دنبال نشانه ها خواهد بود. نشانه هایی که می تواند او را در تشخیص مالیات یاری نماید. یکی از این نشانه ها که قابل اعتماد و کاربردی است قبوض برق می باشد. البته ممکن است برخی مواقع همین قبوض واقعیات را افشا نکند ولی در بیشتر استعلامات به عنوان یک ابزار کاربردی نمایان شده است.

اما در بسیاری از پرونده ها قبض برق و حتی گاز باعث برملاشدن فعالیتهای کتمان شده می شود و این نکته بیشتر قابل توجه مودیانی است همچنان عدم فعالیت در قالب فعالیت های دو دفتره به حوزه های مالیاتی اعلام می کنند. مورد مهم دیگر در مورد نوع کارکرد تجهیزات و دستگاه ها در واحدهای تولیدی است که می تواند بر برق مصرفی و کارکرد ان اثر گذار باشد. تمامی این واحدها باید بر نوع کنتور و نصب و پیاده سازی برق رسانی از یک طرف و سالم بودن دستگاه های از نظر فنی و مصرف برق از طرف دیگر برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

راهکارهای تشخیص مالیات

معمولا وقتی شما تعداد فاکتورهای فروش را به حوزه مالیاتی اعلام میکنید و در سامانه صورت معاملات فصلی تعداد کمتری به نام شما اعلام شود، می توانید ادعا کنید این مابه التفاوت  در بین همان فاکتورهای فروش که به حوزه مالیاتی اعلام نموده اید قرار دارد. ولی کارشناس ارشد مالیاتی همان ابتدا لیست و جزئیات فروش را از شما مطالبه می کند تا اگر اعلامیه فروش دیگری را اعلام شد با فهرست کنترل کند اگر درج نشده باشد به عنوان کتمان و رد شدن اسناد تلقی کند. بنابراین نکته مهمی که باید بیاموزید کنترل مو به مو صورتحساب فروش است. شما باید مبلغ فروش در هر دوره ۳ ماهه و در مجموع ۴ فصل که در اظهارنامه ثبت می شود را با صورتحساب های سریال دار و معتبر کنترل کنید و از گزارش آنها در سامانه صورت معاملات ماده ۱۶۹ مکرر اطمینان حاصل کنید.

در ماده ۲۳۷ قانون مالیاتهای مستقیم آمده است ، برگ تشخیص مالیات باید بر اساس مدارک و مستندات و اطلاعات کافی باشد و طوری از طرف سازمان امور مالیاتی تنظیم می گردد که کلیه فعالیت های شما و درآمدهای حاصل از این فعالیتها در آن منعکس یابد . طبق همین ماده قانونی امضاکنندگان برگ تشخیص مالیات باید نام کامل و سمت خود را در برگه بطور کامل و خوانا قید نمایند و مسئول مندرجات برگ تشخیص خواهند بود . یعنی در حالت کلی اینطور از این ماده قانونی استنباط می شود این است که برگ تشخیص مالیات بر اساس کلیه مدارک و اسناد معتبر واحد تجاری شما محاسبه می شود و شخصی که به عنوان مامور مالیاتی آن را تنظیم می کند می بایستی مشخصات کامل خود را در برگه قید کند و پاسخگوی اعتراض شما نسبت به برگه باشد لذا مودی  میتواند از نحوه تشخیص مالیات استعلام نماید و  گزارشی از جزئیات اسنادی که مبنای رسیدگی می باشد را از ممیز طلب نماید .